Så, nu har jag ätit och fixat lite här hemma så här kommer mitt blogginlägg som jag lovade!

Om vi börjar med varför det är viktigt att träna ben!
Att träna ben ser många som helt onödigt. Speciellt killar (då jag själv varit dålig med det och har kompisar som dissat det också). Men man ser även benträning som tråkigt och jobbigt. Att få starka benmuskler är dock så otroligt viktigt både för styrka men också för kondtionsträning. När det gäller styrkan så är det viktigt då det ger stabilitet när du ska utföra andra saker. Att ha starka benmuskler är lika viktigt som en stark och stabil rygg. Dina benmuskler hjälper dig att hålla emot och kunna utföra övningar stabilt, oavsett om det handlar om bänkpress, situps, ja vad som. Du har säkert varit med om att du känt smärta i dina ben vid utförande av någon annan muskelgrupp? Detta på grund av svaga benmuskler. När det gäller konditionsträning så är det också viktigt att ha starka benmuskler. När du är ute och springer, cyklar , eller någon annan form av kondition så är det lätt att bli trött i benen och få mjölksyra på grund av att man är otränad i benen. Så för ditt eget bästa och för att få bättre resultat på gymmet och din kondtionsträning, träna dina ben! 

Exempel på benövningar är:
Kallas för benspark och finns på de flesta gym.
 
 
Detta är personligen min favorit! Kallas benpress och finns på de flesta gym. Tränar samtliga muskelgrupper i benet.
 
Knäböj är otroligt effektiv, förutom att den tränar benen så ger det en bra grundträning för hela kroppen! Går att utföra hemma också utan skivstång och vikter, gör bara fler repetioner!

Detta är de tre jag tycker är mest effektiva och bäst så har du tillgång till ett gym så kör dessa! Benövningar som du kan göra hemma är annars vadpress och utfall.
 
- - -
Den andra muskelgruppen som inte många tänker på att träna är underarmar. Att träna denna muskelgrupp är otroligt viktigt då man styrketränar. Har man inte stabila underarmar/handleder så är det lätt att få slitningsskador på gymmet. Är lätt att skada sig annars med vid svaga handleder, t.ex om du lyfter saker hemma, förflyttar saker med mera. Bästa med underarmar? Räcker med att köra 2-3 övningar då muskelgruppen är så pass liten! Exempel: En övning som är otroligt effektiv är att köra omvänd bicepscurl. Underarmsövningar länkar jag till så får du själv hitta din egen favorit! http://www.toppaformen.se/sidor/underarmar.htm.
- - -
Fick en fråga förut vad jag tycker om drycken celsius. Personligen så är jag tveksam till drycken. Den gör visserligen vad den lovar och innehåller knappt några kalorier. Glöm dock inte bort att den innehåller såväl guarana och taurin vilket kan påverka ditt hjärta negativt och på sikt ge upphov till sämre kondtion. Den innehåller även sötningsmedel som inte är bra. Så mitt råd är att inte dricka den överdrivet mycket men någon gång ibland går absolut. Den är ju helt klart bättre än andra engerydrycker!
- - -
Det var vad jag hade att tipsa om idag. Nu ska jag snart gå och sova. Blir att gå upp tidigt imorgon för att hinna med ett rygg och axelpass! Åker senare iväg på släktträff så eventuellt blir det ingen bloggning imorgon men glöm inte bort att komma in och kommentera vad ni vill läsa om!
 
// Kristoffer. P

 
 
 

4 kommentarer

Anonym

12 Jul 2013 23:30

Jag blir aldrig besviken. Ännu ett leende på läpparna efter denna text, mycket bra. Underbart att läsa. Vet knappt vart jag ska börja... Helt makalöst bra, och så bra skrivet så vi äldre förstår. Riktigt bra!! Sköt om dig. Kram

FrökenTV, bloggen om tv och film

13 Jul 2013 00:51

skönt

Anonym

13 Jul 2013 18:21

Jag håller helt med dig angående Celsius drycken. Har vänner som säger att den är super bra och att de dricker den till soffmys osv. Det jag har sett och hört om Celsius är att den ska förbränna och att den är perfekt att dricka innan träningen men den innehåller ju fortfarande många dåliga saker så jag avstår från den!

Väldigt bra inlägg :)

Anonym

13 Jul 2013 18:22

Vad anser du om proteinpulver och proteinshakes? Många ungdomar som använder det nu för tiden.

Svar: Kommer ett blogginlägg om det strax!
KP

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95