Jag lovade att skriva lite om hur träningen bör se ut under en deffperiod. Lite beroende på vad målet är med sin deff så kan det skilja sig lite men det finns vissa riktlinjer att gå efter. Under deffen så är målet att bränna fett och få fram mer muskulatur. Med andra ord behöver man också anpassa sin träning efter det.
 
Det handlar mest om att röra sig mer under en deff. Det går inte bara att ha sin vanliga vardagsmotion och sen styrkepass på det. Jag rekommenderar verkligen att köra dubbla pass under deffperioden. Det vill säga både styrka och ett kondionspass. Själva styrkepasset kan man köra på som vanligt, det är inte där du ska bränna fett utan där är det mer för att bevara muskler så du inte tappar allt för mycket i styrka under din deffperiod. Kondionspasset är det viktigaste att det blir rätt. Jag rekommenderar att springa en hel del, åtminstonde 2-3 gånger i veckan. Löpning bränner mer fett än vad t.ex. promenader gör. Intervaller är väldigt bra träning med och då borde inom löpning och cykel.
 
Tänk även på att variera konditionspasset. Vår kropp är smartare än vad vi tror. Det gäller att lura kroppen. Kör man samma konditionspass dag in och dag ut så vet kroppen vad den får och det blir ingen utmaning för den. Variera mellan långa löppass och korta. Långa 7-11 km. Korta 4-5 km. Släng in intervall träning någon gång i veckan också. Går utmärkt att t.ex. springa till en lyktstolpe, gå till nästa, springa till nästa och så vidare. Har du tillgång till gym så rekommenderar jag även att cykla i alla fall en gång i veckan och det också med intervaller. Cykla på en hög nivå fullt ut i en minut. Sänk sedan motståndet och cykla 30-40 sekunder, höj igen och full fart i en minut och så vidare och håll på så i ungefär 20-30 min.
 
Men som jag skrev igår när jag skrev om kosten. För att gå ner i vikt så måste kosten skötas. Ändrar du inte om din kost så kommer du heller inte få resultat på din deffperiod oavsett om du tränar hårt 5-6 dagar i veckan! Så läs gärna det inlägget hur kosten bör läggas upp. Om du har frågor så bara lämna en kommentar!
 

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95