Här om dagen kom det ut en artikel på Svenska dagbladet där forskare påstår att popcorn är nyttigare än grönsaker. Jag valde att kolla upp det här lite extra då det har skapat en hel del reaktioner. Exempel på kommentarer man kan läsa angående detta är: '' Ska börja äta popcorn istället för grönsaker. '' ''Äntligen kan man äta sig smal på något gott.'' Ja, det finns fler exempel att ta men ni förstår nog vitsen med det hela. Är verkligen popcorn så mycket nyttigare än grönsaker?

Efter att ha läst på lite ytterligare om det så är svaret både ja och nej. Skippar du saltet, smöret och de ostkryddade som går att köpa i affären så är svaret ja, då är popcorn nyttgare. Men då kan man ställa sig frågan, hur många äter popcorn utan både salt, ostsmak eller smörsmak? Inte särskilt många skulle jag tänka mig. Sen ska vi komma ihåg också att det självklart inte naturella popcorn är nyttigare än alla grönsaker.
 
Men visst, klarar du av att äta naturella popcorn så säger jag grattis. Då kan ni äta popcorn med gott samvete och samtidigt inte lägga på er fett av det. Kom dock ihåg att det som sagt blir en kaloribomb med smör, salt eller ost..
 
Ha en bra kväll! Själv ska jag unna mig något gott nu.. kanske lite chips? Det är ju trots allt lördag. :)

//KP
Hej! Här nedan kommer jag svara på en del frågor som ni läsare har ställt till mig. Jag kommer dela upp det i olika delar för att jag vill utveckla svaren så bra som möjligt och det kommer ta tid om jag skulle göra det i ett och samma inlägg så jag hoppas ni respekterar det!
 
Brukar du lägga upp ett träningsschema för en dag/vecka eller liknande så som bicepscurl 10x3 m.m eller kör du lite som du  vill fast du fokuserar på en viss kroppsdel/muskelgrupp?

Nej, jag har inget speciellt schema som jag går efter utan jag går mer efter en grund eller vad man ska säga. Jag har som grund att köra mellan 10-12 övningar per träningspass. Ja, jag fokuserar på en viss muskelgrupp per pass. Jag kör biceps och bröst samma dag,  triceps och mage samma dag, axel och rygg samma dag samt ben och underarmar en dag. Jag har som sagt inget schema över vilka övningar jag ska köra på dessa dagar utan kör så jag just kommer upp i minst tio övningar men inte mer än tolv övningar. Jag kör fyra sett på de flesta övningarna med tio reps på de tre första och så många som möjligt på det fjärde, det vill säga tar ut all kraft. Vissa övningar har jag ett annorlunda upplägg på och det är när jag kör tungt på bänkpress, marklyft och knäböj. Jag försöker variera övningarna så mycket som möjligt eftersom variation ger bäst resultat. Som idag exempel körde jag ett vissa övningar för rygg och axlar, nästa gång jag kör rygg och axlar så byter jag i alla fall ut fyra, fem övningar.
 
Vet att du skrivit att du gjort proteinshakes, vad har du i?

Jag kör med färdigblandat proteinpulver från gymgrossisten. Whey 80 eller whey 100.
 
Twitter/Facebook?

Twitter. Följ mig gärna där! @Persson95
 
 
Den perfekta frukosten är...?

Det är lite beroende på vad man är ute efter. Själv äter jag en frukost som består av en hel del proteiner eftersom jag bygger muskler. Finns dock ett par riktlinjer att gå efter. Tänk på att frukosten är dagens viktigaste måltid. Den ger energi och ork för att klara av förmiddagen men även resten av dagen också. En dålig frukost= en dålig dag. Frukosten ska man helst stå sig på fram till lunch så man ej går och små äter där i mellan. Då är det bra med en frukost som mättar. Protein mättar längst så det är bra att i alla fall äta lite protein även om man ej är muskelbyggare. Protein finner du i ägg, fil, yoghurt, mjölk och liknande produkter.
Om jag skulle välja en frukost som är bra hur hälsosyfte, träningsyfte samt energisyfte så skulle det se ut:
En tallrik med fil+mussli. Ett glas juice/mjölk samt två brödskivor (helst mörkt) med skinka eller ost. Detta står du dig på länge då det innehåller både proteiner, fetter och kolhydrater som ger energi och mättnadskänsla.

- --
Vi får nöja oss med dessa frågor för idag. Fler svar kommer imorgon! Måste ta mig något och äta nu och sedan gå och lägga mig då jag ska upp till skolan imorgon. Ha det bra så hörs vi!
//KP
Hej! Hoppas allt är bra med er! Själv så är det toppen med mig men jag är väldigt trött. Jag kom nyligen hem från ett hårt pass på gymmet. Idag var det triceps och mage som stod på schemat samt cykel som avslut på passet!Här nedan följer lite summering av dagens pass!

Jag körde totalt 12 övningar idag. Sju triceps övningar och fem magövningar. Om vi tar och börjar med triceps så körde jag de flesta övningarna i kabelmaskin med olika redskap till. Körde med vågigt handtag. Rak stång. Curlad stång med smalt handtag. Körde även en övning med ett rep. Samtliga övningar kördes i kabelmaskinen nu när jag tänker efter. Och med kabelmaskin menar jag: Här kör killen på bilden med just ett rep. Men det finns många andra redskap att använda sig av i denna ställning/maskin. På triceps kör jag 10 reps på de tre första set. Ibland någon mer reps. På det fjärde och sista set så brukar jag höja vikten något och pressa ut så mycket som möjligt hur musklen så här varierar antalet reps men klarar jag mer än 10 reps på sista set så höjer jag vikten till nästa pass för just musklen.
 
Som sagt, jag körde även mage idag. Här blev det fem övningar idag. En magövning jag börjat köra väldigt mycket och körde även idag är denna:
Jag tycker att denna övning tar väldigt bra när det gäller de inre magmusklerna. Jag körde även två typer av situps. Den ena på lutande bänk där jag ligger neråt och reser mig uppåt, har även en vikt i handen för att öka motståndet lite extra. Sen körde jag även vanliga situps, detta är även två övningar som bygger bra på de inre magmusklerna. Jag har även börjat köra övningar där magmusklerna på sidan tränas. Körde två såna övningar idag, den ena kallas sidböj med hantel och den andra har jag ingen aning då jag inte har hittat den på nätet utan bara sett en annan träna den övningen och tänkte att jag skulle testa på den också, och den har funkat bra! Tänk er kabelmaskinen, så har jag ett handtag i höjd med höften och för sedan detta utåt och sen tillbaka. Ska söka lite mer på nätet och se om jag hittar någon bild som jag kan lägga upp här sen! När det gäller antal set och reps på magövningarna så varierar det kraftigt beroende på orken, jag kör helt enkelt tills det riktigt bränner i magen så jag ej klarar av mer.
 
Detta var en lite summering av dagens pass! Ställ frågor i kommentarsfältet om ni vill ha tips om någon mag eller tricepsövning! Eller kanske något annat? Glöm heller inte bort frågestunden! Den håller på tills imorgon!!
//KP
 
 
Tweets av @Persson95