Oavsett vad man har för mål med sin deff så har alla gemmensamt att kosten och träningen går hand i hand. Äter du fel mat så kommer du inte tappa fett oavsett om du tränar hårt 6-7 dagar i veckan. Jag tänkte i detta inlägg ta upp lite vad som är bra mat under deffen, vad som är mindre bra och vad man bör tänka på för att inte tappa fokuset och tålamodet på rätt kosthållning.
 
Jag vill först och främst ge tipset att räkna ut sitt energibehov och det kan man göra här: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php. När man väl har gjort det så kan man börja se hur många kalorier man bör ligga på per dag. Jag skulle vilja rekommendera att mjukstarta deffen och inte stressa iväg. Med andra ord hamna på ett underskott på cirka 300-400 kalorier första månaden i matväg. Andra och tredje månaden runt 600 kalorier i underskott för att sista 1,5 månaden köra all in och ha ett underskott runt 1000 kalorier i matväg. (Denna beräkning är tänkt på en deffperiod som varar i fyra månader) Det går självklart förlora fett snabbare och också under ännu längre tid men jag personligen tycker fyra månader är lagom, det blir inte allt för stressigt och pressande men samtidigt så måste man vara noga med kosten och träningen för att lyckas, speciellt under sista månaden.
 
Vad är då egentligen bra mat? Till frukost skulle jag rekommendera mycket protein då du håller dig mätt länge på det. Även sånt med mycket fiber i som t.ex. havregrynsgröt. Proteinfrukost kan vara ägg eller proteinshake. Många undviker kolhydrater som pasta, spagettih och ris helt och hållet. Jag rekommenderar att äta det en måltid om dagen, men inga större mängder. Den andra måltiden undviker jag ris, pasta och poatis helt. Mycket protein till mina måltider och grönsaker, både kokta och ''råa''. Protein hittar du i all typ av kött, kyckling, fisk, ägg, bönor med mera.
 
Så kan det se ut för mig: Frukost: Proteinshake, havregrynsgröt med mjölk, två knäckebröd med mild mjukost. Lunch: Två potatisar, cirka 150 g kött, kokta grönsaker. Middag: Kokta grönsaker, råa grönsaker, en burk tonfisk. Kvällsmat: Kvargshake (kvarg+vatten+proteinpulver) samt två knäckebröd.  Äter även mycket frukt under dagen, framför allt äpple.
 
Mat du bör undvika säger väl sig mycket själv men det är mat med stort fettinnehåll och produkter som innehåller fel typ av kolhydrater. Exempel på såna produkter: Ljust bröd, chips, godis, läsk, smör, såser, dressingar. Ja listan kan göras lång..
 
Saker att tänka på: Många är rädda för att få i sig fett men för att kunna bränna fett så måste du också få i dig fett. Jag skulle rekommendera att 25% av det dagliga intaget kommer från fett, 35% från protein samt 45% från kolhydrater. Ja, 45% kanske låter mycket från kolhydrater men ALLT innehåller kolhydrater, så även grönsaker. Viktigt att skilja på BRA kolhydrater och DÅLIGA kolhydrater. Det är samma när det gäller fett. Det finn BRA fetter och det finns DÅLIGA. Bra fetter är t.ex. jordnötter, olja, fisk. DÅLIGA är t.ex. smör.
 
Till sist.. kom ihåg att ha en ätardag i veckan! Det är superviktigt för det mentala. Jag lovar att kroppen inte tar åt sig alls av det onyttiga som äts då, för kroppen behöver faktiskt lite onyttigt då och då för att t.ex. kunna bränna fett överhuvudtaget. Och ligger du på totalt 5000-80000 kalorier i underskott på en vecka så är det inte direkt någon fara att hamna på 2000 kalorier i överskott på en dag. Det vill säga en pizza och en chipspåse ungefär.
 
Något som du inte fick svar på eller övrigt du undrar över? Lämna en kommentar så besvarar jag den! Och för mer inspiration och tips följ gärna min instagram där jag heter: 19persson95
 
Typiskt lunch för mig. (Ja, jag som tillagat)  
 
 
 
 
Går att ha till så mycket, inte bara som proteinshake! Bara fantasin sätter stopp. Utmärkt kosttilsskot.
 
 
Bilden tagen för drygt en vecka sen. Inte bara träningen som gör att deffen går framåt utan det är just alla dessa råd jag har gett till er nu i detta inlägg angående kosten!! Kosten är A och O för en lyckad deff.
 
// KP

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95