Idag tänkte jag skriva en hel del om min deff. Allt ifrån kosten till träningen samt motivationen till att orka med
deffen. För att ge lite bakgrund till det hela så började jag min deff lite smått redan i februari. Observera dock att det bara var lite smått. Från och med i slutet av mars så började jag min deff på allvar och började tänka allt mer både på kosten och träningen. När jag startade upp min deff i februari så vägde jag runt 84-85 kg. Nu pendlar vikten lite beroende på hur hårt jag tränar samt vad jag ätit och druckit under dagen men den hamnar ungefär på 75-76 kg nu.
 
När man deffar är det framför allt kosten du behöver tänka på. Det spelar ingen större roll hur hårt du tränar på gymmet eller ute i löparspåret om du fortsätter att äta efter ditt energibehov eller till och med mer än så. När du tänkt inleda din deff så bör du tänka någorlunda långsiktigt, börja med en lite mjukare start för att sedan växla upp mer och mer. Det går inte komma i maj och tro att man ska fixa fram en vältränad kropp till sommaren en månad senare.
 
Hur man bör lägga upp sin deff och under hur lång tid beror ju givetvist mycket på hur du ser ut. Hur mycket fett du har kvar att förlora och så vidare. Det man dock har gemensamt under en deff är just att sköta träningen och kosten för att lyckas. Träning+rätt kost går hand i hand. Vad som egentligen är rätt träning och rätt kost under en deff kommer jag lägga upp i ett enskilt inlägg då det finns så mycket att skriva om det.
 
Jag skulle vilja sammanfatta det med några bra tips att tänka på både under deffen men också innan man går in i den.
 
1. Tänk alltid långsiktigt. Att stressa  fram ett resultat är ALDRIG bra. Risken är stor att du blir sliten och skadad både fysiskt och psykiskt. Jag själv började som sagt redan i februari och jag är fortfarande inte riktigt klar, jag tänker köra min deff fram till midsommar, det vill säga tjugo dagar till.
 
2. Variera din träning och kost. Det är tröttsamt att äta samma mat och köra samma träning dag ut och dag in. Det är viktigt att hitta ett sett som passar dig själv som man kör löpande sen. T.ex. springa måndagar och torsdagar, cykla tisdagar och torsdagar. Träna armar den dagen, bröst, den dagen och så vidare. Ett rullande schema helt enkelt. Mer om det i ett eget avsnitt senare idag för det finns som sagt väldigt mycket att skriva om det.
 
3. Sätt upp flera mål. Ha ett datum där din deff ska vara färdig och hur du önskas att se ut då samt önskar vad vågen ska visa. Sätt upp flera delmål under tiden. T.ex. om du vill gå ner tio kilo att du då har som mål att gått ner hälften efter halva deffperioden eller att du har som mål att springa milen på 55 minuter och att du ligger på 65 när du inleder deffen, försök att ligga på 60 minuter vid halva deffperioden och så vidare.
 
Det finns så klart fler tips att tänka på. Gällande träningen och kosten så kommer det i ett eget inlägg sen. Men om du har frågor angående något som rör deffen så bara fråga i kommentarsfältet! Det underlättar verkigen eftersom det inte alltid är så lätt att skriva om deff eftersom det skiljer sig från person till person hur man ska gå tillväga. Så va inte rädda för att fråga!

I bilden här så kan ni se min utveckling. I den översta bilden så väger jag drygt 85 kg och den är tagen i januari. Här hade jag inte börjat min deff men denna bild som fick mig att inse att jag skulle göra något åt det. Jag började tänka på hur jag skulle lägga upp min deff, vad jag skulle ha för mål och så vidare. I bilden till vänster väger jag drygt 80 kg och den är tagen i slutet av mars/början av april. Det var där jag började inleda min deff på allvar efter en någorlunda mjukstart. I bilden till höger är jag nere på 76 kg vilket är vad jag ungefär väger nu, den bilden är tagen för drygt två veckor sedan. Jag börjar bli någorlunda nöjd nu men finns fortfarande lite fett kvar att förlora så jag ger det till midsommar.
 
 
 
// KP

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95