Alla behöver vi motivation på ett eller annat sätt för att klara av att nå sina mål. Har man inte inställningen eller någon motivation till att uppnå sina mål som man har med sin träning så kommer man för eller senare att ge upp.
 
Jag är nyfiken på vad ni läsare får er motivation av och om ni har några favoritcitat. Det finns mängder av olika citat som är kopplade till träning. Lämna en kommentar om vad som får just dig att klara den där sista km på din löparunda eller den där sista repetionen på ditt gympass. Det kan vara allt i från citat som ni tänker på eller något helt annat som bidrar till ökad motivation så släpp loss fingrarna på tagentbordet och lämna en kommentar!
 
Här är några av mina favoriter:
 
 
Kära läsare, glöm aldrig bort att träna benen. Av flera olika anledningar bör man träna ben i alla fall en gång i veckan. Jag tänkte här lista några av de viktigaste anledningarna till er läsare. Samt några bra benövningar.
 
1. Benen är kroppens grund. Det är dom du står på och det är dom som utgör mycket av din stabilitet när du tränar andra muskler också. Benen kopplar du in i stort sett i alla muskelgrupper du tränar. Alla typer av stående övningar du gör orkar du bra mycket mer om du har starka benmuskler att orka stå emot med.
 
2. Ben är en stor muskel vilket innebär att när du tränar ben så startar också en ganska stor fettförbränning på kroppen då det krävs mycket energi till benövningar. När du tränar ben frisätts även många ämnen som främjar muskeltillväxten för andra muskler.
 
3. Vid en deff rekommenderade jag i mitt inlägg igår att springa och cykla mycket. Vid såna typer av konditionsövningar så är det en klar fördel med att ha en utvecklad muskulatur i benen.
 
4. Det ser väldigt illa ut att ha muskulös överkropp men ben små som riskorn. (kolla bild här nedan).
 
Detta är de viktigaste anledningarna till att träna ben. Här följer några övningar om är bra att träna.
 
Knäböj, benpress, stående vadpress. Och.. marklyft! Ja, ni tänker säkert ''varför lägger du in marklyft när du kör ben och inte när du kör rygg??''. Jag kör väldigt djupa marklyft vilket gör att lår och rumpa kopplas in väldigt mycket och för mig blir det då mest logiskt att lägga in det den dagen jag kör ben.
 
Nyss kommit hem från dagens träningspass. Idag stod ben och mage på schemat. Det gick helt okej även att det var som en bastu inne på gymmet. När det är varmt ute så blir det vääääldigt varmt inne på gymmet, ventilationen är inte på topp.

Just ben är min svagaste sida. Aldrig tyckt att det är kul och tränade det sällan innan. Men sen jag började min deff i slutet av februari så lovade jag mig också själv att träna ben en gång i veckan vilket jag gör nu. Det är nämligen oerhört viktigt att träna ben. Har du inte en stark underkropp så kan du inte bygga en muskulös överkropp!

Tänkte jag skulle skriva lite mer sen om just ben. För det är en muskelgrupp som alldeles för många glömmer bort. Nu blir det duschen och sen stoppa i sig lite kvarg som kvällsmat!

// KP
Tweets av @Persson95