Kära läsare, glöm aldrig bort att träna benen. Av flera olika anledningar bör man träna ben i alla fall en gång i veckan. Jag tänkte här lista några av de viktigaste anledningarna till er läsare. Samt några bra benövningar.
 
1. Benen är kroppens grund. Det är dom du står på och det är dom som utgör mycket av din stabilitet när du tränar andra muskler också. Benen kopplar du in i stort sett i alla muskelgrupper du tränar. Alla typer av stående övningar du gör orkar du bra mycket mer om du har starka benmuskler att orka stå emot med.
 
2. Ben är en stor muskel vilket innebär att när du tränar ben så startar också en ganska stor fettförbränning på kroppen då det krävs mycket energi till benövningar. När du tränar ben frisätts även många ämnen som främjar muskeltillväxten för andra muskler.
 
3. Vid en deff rekommenderade jag i mitt inlägg igår att springa och cykla mycket. Vid såna typer av konditionsövningar så är det en klar fördel med att ha en utvecklad muskulatur i benen.
 
4. Det ser väldigt illa ut att ha muskulös överkropp men ben små som riskorn. (kolla bild här nedan).
 
Detta är de viktigaste anledningarna till att träna ben. Här följer några övningar om är bra att träna.
 
Knäböj, benpress, stående vadpress. Och.. marklyft! Ja, ni tänker säkert ''varför lägger du in marklyft när du kör ben och inte när du kör rygg??''. Jag kör väldigt djupa marklyft vilket gör att lår och rumpa kopplas in väldigt mycket och för mig blir det då mest logiskt att lägga in det den dagen jag kör ben.
 

4 kommentarer

Tigern

02 Jun 2014 09:33

Killar är väldigt bra på att glömma benen :( Blir så fuuul obalans!

Svar: Tyvärr ja! Vi fokuserar väl lite mer på överkroppen, men underkroppen är minst lika viktig! :) Som du säger, blir riktigt ful med stor överkropp och små ben. :/
KP

EL

02 Jun 2014 17:06

Jag tycker faktiskt inte att det är tråkigt att träna ben, det är riktigt roligt och som du skriver, viktigt ^^

Svar: Nej, som tjej är det mer vanligare. :) Vi killar är lite mer slarviga på det och fokuserar mer på stor muskulös överkropp. Minst lika viktigt med benen ja. :)
KP

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

03 Jun 2014 08:23

sv: Då får vi hoppas att Småland bjuder på finväder när jag kommer haha:)

kram

MADDISENJ.SE

03 Jun 2014 11:12

Så sant!

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95