Hej!

Idag är jag rätt besviken på mig själv. Tanken var att köra ett hårt rygg och axelpass imorse men det blev aldrig av. Mådde dåligt när jag vaknade, genomtäppt i näsan, ont i halsen. Brukar faktiskt träna så länge jag inte har feber men idag kände jag att kroppen sa emot så det fick bli en hel vilodag där jag även passade på att ta min ätardag men god mat, snacks, god dricka och allt vad det innebär. Saker som man är värda efter en hård träningsvecka!

Men om vi ska gå på det som detta blogginlägg skulle handla om. Fick en fråga idag i kommentarsfältet vad jag tycker om proteinpulver/shakes. Jag själv kör på detta. Minst en shake om dagen tar jag, max tre. Detta då jag tränar en hel del styrka varvat med kondtionsträning. Varför kör jag det då? Dels är protein ett byggmaterial så det hjälper dig att bygga muskler och återhämta sig. Det ger dig energi efter ett hårt träningspass så det är jättebra att ta drygt en kvart efter att ditt träningspass är avslutat. Ta det gärna med en halv banan så får du bästa återhämtningen på naturlig väg!  Jag rekomenderar absolut att ta proteinshakes om man tränar styrka och då av den anledningen att det främjar dina muskler med både byggmaterial men också återhämtning som jag skrev. Tränar du dock bara kondtion så skulle inte jag använda mig av det. Dels är det en kostnad som jag inte tycker man får ut så mycket av vid bara kondtionsträning. Sen får vi inte glömma att proteinshakes innehåller en hel del kalorier. 140 kalorier innehåller mitt proteinpulver, lägg därtill 45 kalorier om man blandar ut med mjölk. 185 kalorier är en hel del kalorier som är onödiga att inta om man inte är i stort behov av det. Det finns både billigare och kalorisnålare alternativ till dig som bara kör kondtionsträning och vill ta något som främjar din återhämtning!

Fortsätt att ställa frågor. Alltid kul att hjälpa till med mina tips och råd!
 
//Kristoffer.P

4 kommentarer

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

14 Jul 2013 00:19

sv: Tusen tack:)

Elina

14 Jul 2013 03:26

Tack för svaret :D
Hur fick du motivationen till att börja träna? Många säger "lyssna på musik samtidigt som du springer, ha en förebild" osv. Man kanske sitter och tänker på att imorgon ska man köra cardio/konditionspass och gå ut och löpa, men sen nästa dag så skiter man i det och tänker att man kan ta det imorgon istället.
Hur kom du igång med allt, från första början?

Svar: Så, finns ett blogginlägg om det nu :)
KP

Hanna Karlsson

14 Jul 2013 05:36

Bra med lite info om pulver. :-)

Anonym

14 Jul 2013 12:27

Brabra, förstod mycket. Utförligt skrivet, fantastiskt. Skulle vara en dröm att ha dig som elev på mina svenskalektioner om jag hade varit en lärare. Underbart! Blir gymmet för mig nu efter dessa inlägg, känner mig som 15 år igen. Tackar. Sköt om dig. Kram

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95