Jag har under mina 18 år här på jorden alltid tyckt om träning och sport överlag. Jag har under årens gång testat på en hel del sporter men det var framför allt fotboll och innebandy jag fastnade för. Fotbollen slutade jag med redan när jag var runt 13. Innebandyn fortsatte jag med tills jag var 15 år. Vad hände egentligen sen?

Det började väl sommaren 2010. Skippade sommarträningen med innebandyn och när det var dags att dra igång igen under hösten så hade jag tappat alldeles för mycket så jag kände att jag inte hade orken att fortsätta. Jag slutade därmed med innebandyn och blev lat, otroligt lat till och med. Jag höll inte på med någon typ av idrott och jag åt massa onyttigt och hade överlag en dålig livsstil. Spenderade många timmar framför tv/datorspel samt åt massa onyttigt. Snabbmat, chips, godis och drack framför allt mycket läsk.
 
Vintern 2011 var jag på botten med hälsan. Rejält överviktig, vägde 98 kg och detta i mestadels fett, inga muskler. Jag var rätt sjuk, (inget allvarligt) men det är vidare känt att immunförsvaret försämras av dålig hälsa. Jag bestämde mig här och nu att göra något åt det.
 
Jag skaffade gymkort, det var rätt segt i början. Cyklade mest i början för att förlora fett och gå ner i vikt. Gick ner några kilon rätt fort, närmare bestämt 5-6 kilon. Sen tog det stopp ett tag. Men vägrade ge upp och fortsatte. Sommaren 2012 skedde den största viktminskningen. Efter sommaren var jag nere runt 80kg. Jag gick ner lite till och var som mest nere på 76 kg, detta vintern 2012.
 
Vintern 2012 kände jag att jag till och med hade gått ner lite för mycket men var knappast missnöjd för det. Jag började nu att träna styrketräning istället för den där fettförbrännings träningen. Till en början kom jag inte riktigt in i det men framåt våren 2013 så fastnade jag mer och mer för det och har sen dess tränat styrketräning 5-6 gånger i veckan, ja till och med varje dag vissa veckor.
 
Nu när vi skriver 2/1-2014 så har jag ett aktivt och hälsosammare liv än vad jag hade för två år sedan. Jag är väldigt sällan sjuk och mår allmänt toppen. Har helt enkelt gått från botten till toppen. Jag väger idag 83 kg så har med andra ord gått upp 7 kg från när jag var nere på 76 förra året. Framöver så ska jag öka ännu mer i muskelmassa och målet är att ha gått upp 5-6 kg till innan sommaren.

* * *
Varför skriver jag då allt detta? Jo, dels för att ni läsare ska få en bild på hur mina år har sett ut inom träningen och kosten. Men kanske den viktigaste anledningen, att ni kan läsa att allt är möjligt om man bara vill och kämpar för det! Vi är många som vill må bra fysiskt och drömmer om framgångar. Som ni läst här ovan så går det ej nå framgångar på kort sikt, det tar lång tid. Gäller att kämpa långsiktigt. Ge aldrig upp era mål som ni har. Lägg upp träningen på ett bra sett, ät rätt mat och framför allt, tänk positivit! Vill ni ha några tips så är det bara att lämna en kommentar så svarar jag i ett inlägg. Kan vara tips om träningsuppläg, upplägg när det gäller mat, eller vad som när det gäller träning, så väl fyiskt som psykiskt. För träning handlar inte bara om fysisk styrka, det mentala är sjukt viktigt.
* * *
Till sist så kan säga det att bloggandet kommer ta fart nu. Jag vill även önska er ett gott nytt år. Jag skulle gissa på att många av er har just nyårslöfte med att komma igång med träning! God fortsättning på er!

// KP

2 kommentarer

Bengt

02 Jan 2014 19:27

I'm so proud bro <3

Moa

07 Jan 2014 09:22

Fin blogg !:)

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95