Godmorgon!

Ja, för mig är det morgon. Sov till det rejält idag men det gör väl kanske inget. Att vila är ju också otroligt viktigt. Surfade in på bloggen och fick se att jag fått en fråga som jag nu tänkte svara på. Frågan var hur jag fick motivationen till att komma igång med träningen.
 
Jag kom till en situation då jag kände mig äcklad över mig själv. Jag var påväg upp mot ett tresiffrigt-resultat på vågen, jag hade en dålig levnadstil, höll inte på med någon typ av träning, åt massa snacks, snabbmat med mera flera gånger i veckan. Detta samtidigt som jag inte höll på med någon träning alls. Hade slutat med både fotboll och innebandy. Sporter som jag förövrigt tyckte var jättekul att hålla på med men orkade helt enkelt inte då min levnadstil ändra, hängde inte med i tempot och utvecklingen stannade då upp.
 
Jag gav mig fan på att klara av att gå ner i vikt. Fick negativa kommentarer från omgivningen men jag tänkte bevisa att jag var starkare än så. I början när jag väl började att träna så tänkte jag: Hur fan ska detta gå? Jag blir ju trött efter bara 5 minuter på cykeln. Men jag tänkte, ingen kan vara bäst i början så jag får inte ge upp nu. Jag fortsatte att köra på och ju längre tiden fick desto mer orkade jag. Jag vägde mig med jämna mellanrum för att se om det hände något på vågen. Vilket det också gjorde. En sån sak gav mig också extra motivation. Även om man inte ser sitt resultat så fort i spegeln så kan man se skillnad på vågen vilket jag gjorde och detta gav mig som sagt en otrolig motivation att fortsätta.
 
När jag väl hade gått ner till en vikt som jag tyckte kändes helt okej samt börjat se resultat även i spegeln, att jag kunde ha mindre storlekar med mera igen så var jag rätt nöjd med fettförbränningsdelen. Jag tänkte då att jag nu har världens chans till att också bygga muskler och få dem synliga med tanke på att jag hade tappat en del fett. Jag började då med styrketräning och fastnade direkt för det. Dels för att det var otroligt roligt. Men också för att jag fick se resultat, jag tog mer och mer på gymmet och det är lite där jag har fortsatt med styrketräning med. Det finns aldrig någon gräns riktigt för hur mycket du kan ta, hur stark du kan bli hur mycket muskler du kan få. Man har alltid något att utveckla inom styrketräningen. Vid fettförbräninng finns det ett stopp och man måste oftast hitta andra träningsalternativ efter att man gått ner mycket i vikt. Mitt alternativ var då styrketräning. Många andra kanske väljer kondtionsträning fullt ut, att få bättre tider på sina löpningspass med mera.
 
Några andra saker som är viktiga att tänka på och som också har med motivtionen att göra. Vad är du för person? Vill du träna själv och lita på dig själv? Eller vill du ha en träningskompis som peppar dig? Lyssna på musik du gillar, det ger alltid en extra tändning att få lyssna på sin favoritmusik. Sätt upp några mål också med din träinng. Mitt var ju t.ex att gå ner i vikt så jag hamnade på en nivå jag ej äcklade mig över. Därefter var mitt nya mål att utveckla muskler och bli starkare. Det sistnämnda är jag långt ifrån färdig med och det är väl lite det som driver än vidare. Att uppnå sina mål fullt ut och kämpa för det. Likadant vad du än håller på med. Bättre tider går alltid få när du springer, simmar, eller vad du än gör.
 
Som ni säkert förstår nu så har ju motivationen mycket med dig själv att göra. Den skiljer sig från person till person så det gäller att man själv känner efter vad man vill. Vem man är. Vad man vill lyssna på när man tränar. Men framför allt, våga tro på dig själv! Jag brukar säga det: Jag blir inte besviken om jag misslyckas någon gång med träningen, men jag blir besviken på mig själv om jag inte ens ger det ett försök.
 
För övrigt så är det väldigt peppande att läsa träningscitat. Så tänker därmed bjuda på ett i varje blogginlägg jag skriver. Jag hoppas att det inte blev allt för rörigt inlägg. Lite svårt det här med motivation då det skiljer sig så mycket från person till person! Hoppas dock det gav någon hjälp! :) Fortsätt fråga på, det gör denna blogg drivande!
 
"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow!"
 

6 kommentarer

Anonym

14 Jul 2013 12:30

Föredrar du att gymma själv eller med någon?

Svar: Beror lite på. Tränar jag styrka så föredrar jag att träna själv. :) Tränar jag kondition kan det alltid vara kul att ha någon att prata med samtidigt!
KP

Cajsa Lindahl

14 Jul 2013 14:37

hehe nej eller hur!? :D

Sara Ekman

14 Jul 2013 15:34

Bra inlägg!

Solin Jamil

14 Jul 2013 15:45

SV: på morgonen hos oss var det 12 grader faktiskt, och så blåste det ganska mycket, just nu ser det ut att regna vilken sekund som helst. :)

Svar: Där ser man ! Här har vi 26 grader och har haft hela dagen haha :)
KP

Solin

14 Jul 2013 17:55

SV: Jaså! Lycko er :D

Jenny

17 Jul 2013 21:05

Bra skrivet :)

Kommentera

Publiceras ej
Tweets av @Persson95